Home Forums Verspanersforum Draaien Wie ben ik, wat heb ik, wat zoek ik, wat vraag ik?

Dit onderwerp bevat 0 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  Luuk Derksen 3 maanden, 2 weken geleden.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur

Luuk Derksen
    Bijdrager

Hallo,

Dit is mijn 1ste bericht op dit forum, zal mijzelf eerst even voorstellen.

Ik ben Luuk Derksen, 30 jaar jong, passie voor de ambacht als (hobby) smid staat bij mij op 1. Doe dit met veel plezier in mijn vrije uurtjes.
    Fascinatie en interesses voor oude (antieke) gereedschappen, op 2. Ben met toeval een draaibank tegen gekomen met een meeloopdag bij een smederij. (Deze lag in een oud ijzer bak, met als eindbestemming, een enkele reis richting de stort. Deze heb ik afgelopen weekend opgehaald.

Algemene staat:
    -Paar tanden (5st) gespreid over het tandwiel van dwarsslede, voor de helft afgebroken.
    -Motor uit 1939 is op, heeft kort gedraaid maar stonk enorm. -> nieuwe 220 motor is onderweg met meer power dan op het plaatje stond van de origine.
    -Wat speling op de as voor het manueel inschakelen van de overbrenging.

Het merk is:
    Josef svoboda olomouc 5. Op de voet van de motor staat een afbeelding van: N.V. Inovex Amsterdam. Kleur licht groen. formaat, klein en ideaal voor in de garage, en als hobbyknutselaar te gebruiken.

Op lathes.co.uk kan ik hem niet vinden. Hij lijkt qua voet en vorm pinole? Daar waar de boorkop of center ingaat, op wat vroeger een Volman was, wat tegenwoordig TOS heet. (Als ik internet mag geloven)

Heb er geen gereedschappen bij, deze dien ik aan te schaffen. Prioriteit 1 is hem draaiend krijgen en ondertussen ben ik hem grondig aan het nalopen en schoonmaken.

Aangezien ik niet echt veel informatie over deze draaibank kan vinden hoop ik hier wat meer geluk te hebben.

Vragen zoals:
    -Kent iemand deze draaibank?
    -Zo ja, kan ik de handleiding kopiëren?
    -Welke olie(n) dien ik te gebruiken bij alle nippels om de onderdelen te smeren?
    -Hoeveel toeren moet de draaikop minimaal draaien wil ik als leek toch wat werk gedaan krijgen?
    -welke beitels om mee te beginnen? HSS of met wisselplaatjes.
    – tips bij het starten met verspanen.
    -zou 220 voldoende zijn of is 3 fases een pre?

Het is een behoorlijk lap tekst, alvast bedankt voor het lezen! Zie zo 1,2,3 niet hoe ik foto’s van de draaibank kan toe voegen zodat je meteen ziet wat ik in huis heb.

Groetjes Luuk!

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Contact

Van Haersoltelaan 25
8325 ET Vollenhove
mail@verspanersforum.nl
06-12 549 159

Accreditatie

logo-registerleraar

Menu